• Johan Ljungquist

Bojkott!

Det är inte många gånger i livet jag har skrivit ordet. Men det känns relevant. På sistone har jag tänkt mer och mer på konsumentmakt. I vår tid är det väl så det oftast formuleras. Som den positiva sidan av saken, närmandet till det som är bra eller stämmer med våra värderingar. Snarare än avståndstagandet från det som inte stämmer med våra värderingar, eller rent av är dåligt, vilket skulle vara en bojkott.


Det pågående klimatmötet och rapporterna inför det, påverkar mig och fyller på energidepåerna på så vis att det är tydlig att precis all omställning behövs - nu. Ett hållbart proteinskifte, där fisk är en del kan inte vänta. Med ett förändrat klimat blir det än viktigare med olika alternativ inom livsmedelsförsörjningen.


Det är den tiden på året. Då handeln förmodat (återigen) slår nya rekord. Det har just varit Black Friday. Samtidigt så ser vi embryon till något nytt, Black friday var i mitt flöde fyllt av både rungande kommers och av olika gröna och blåa budskap. Budskaps-intensivt för att alla som har något de vill få fram behöver något att hänga upp sina budskap kring, på Gårdsfisk valde vi till exempel att tävla ut ett studiebesök på Gårdsfisk, som en Blue Friday. Inspirerade av bland annat WWF vill vi göra det vi kan för att uppmärksamma haven, som Gårdsfisk finns för att avlasta. Det ska bli roligt att ta emot vinnaren i vår.


Det är alltså den tiden då vi kan välja med plånboken, men kanske inte alltid gör det. Som jag själv, som häromdagen stod i valet mellan att uppfylla ett litet barns dröm och min egen strävan efter hållbar konsumtion. Det fanns inga återbrukade "ändringströjor" (sådana där med paljetter som byter mönster om man drar handen över dem) på Myrornas. Det fanns bara ganska billiga, icke miljömärkta, på stora kedjan. Ett dilemma som jag tror att fler än jag ställs inför.


När det kommer till maten på julbordet är valet enklare för mig. Då vet jag vilka fiskar jag bojkottar och vilka jag väljer. Jag vet att jag väljer mat från Sverige. Idag kom våra första förpackningar med Från Sverige-märket på och snart finns de på en Coop eller Ica nära dig. På julbordet blir möjligheten till proteinskiftet tydligt. I år har konsumtionen av kött minskat, men det är det importerade köttet som minskar och det inhemska ökar, glädjande tycker jag och hoppas se samma skifte på fisk-sidan.


Jag tror på att välja och välja bort. Och jag skulle vilja se en rörelse där detta inte primärt lades på det enskilda konsumentbeslutet. Sanningen är att valet likväl kan göras av butikerna. Ett val som görs hos de stora kedjorna, som har väldigt många hållbarhetsinitiativ och driver på, väldigt mycket på fisk-sidan, de väljer bort arter med rött ljus redan idag. Samtidigt som det växer fram hela mataffärer kring idéen, att inte tillåta ohållbara alternativ att komma över tröskeln, men de är än så länge inte i majoritet. En del är nya som Paradiset, med butiker i Stockholm men e-handel över landet och Bara Bra mat i Göteborg. Andra har funnits länge som Cajsa Warg och butik Rot i Stockholm och Fram i Göteborg och många fler och alla de gårdsbutiker och eko-ringar/local food nodes som växer fram över landet.


Det är tredje julen som vi levererar rökt fisk till detaljhandeln. December är en intensiv månad med slakt, leveranser, butiksdemonstrationer och många konsumentmöten. Det är så tydligt i de mötena att vi har en uppskattad produkt men ändå är det en stor utmaning att få den ut genom kassan. Det är enkelt när vi är där och pratar och bjuder på smakprover, men svårt när den ligger ensam på hyllan, för den är ny, den är okänd för det stora flertalet och den har i ärlighetens namn en uppförsbacke i den handelsbeteckning som är obligatorisk på paketen. Som de konstaterade på SVTs morgonstudio i går morse apropå WWFs årliga ålrapport - "Afrikansk ålmal, det låter sådär”. Ja, tyvärr är det så den svenska handelsbeteckningen på Clarias gariepinus lyder. Trots att fisken när du hittar den i butiken kommer från Skåne och är helt hållbar, det vill säga den har inget att göra med den utrotningshotade ålen annat än att den på riktigt platsar på julbordet! Be din butik ta hem till jul! 


Johan Ljungquist heter jag och skriver på oregelbunden basis inlägg om entreprenörskap, fisk - oftast uppfödd på en gård, strategiska vägval, hållbarhet, uppbyggnaden av ett företag, uppbyggnaden av en industri - utan inbördes ordning. Tillsammans med Mikael Olenmark Dessalles har jag tagit ett studentprojekt till en produktion om 38 ton hållbart producerad fisk, 2020 ska vi producera 1000 ton. Det är samma år som utsläppen av växthusgaser ska vara 40 % lägre än utsläppen 1990 och vi ska ha hav i balans. Vi är en del av lösningen.